Улога школске средине и радника школе у превенцији и интервенцији у ситуацијама електронског злостављања
Порастом употребе интернета и савремених комуникацијских могућности свакако расте и проценат њихове злоупотребе и електронског насиља међу децом. Просветни радници најчешће не одобравају такво понашање, али, у ситуацијама откривања насиља путем интернета или мобилног телефона, по правилу се осећају немоћни. Једна од чешћих реакција запослених у школама јесте да се не хватају у коштац са овом врстом злостављања јер се она догађа изван школског окружења па је на тај начин могућност контроле дечјег понашања смањена. Ипак, васпитни задатак школе је помоћ за односе са другима, са колегама, учитељима, за одговоме и уљудне соћјалне односе, а образовни задатак је да подучава о начинима коришћења савремених медија и технологије за опште добро. Због тога школа и њени запослени имају изразито важну улогу у превенцији злоупотребе интемета и мобилног и у ситуацијама решавања актуелних проблема електронског насиља и злостављања.
1. Истицање позитивног коришћења технологије
Технологијом се успешно користимо за занимљиво и позитивно учење као и у реализацији и повећању личног учења кроз флексибилно, креативно и доступно учење. Важно је истражити и подстакнути сигурне начине коришћења интернета како бисмо ученицима осигурали самопотврђивање, асертивност, партиципацију и развијање пријатељстава. Школа има значајну улогу у промоцији и подстицању правила лепог понашања и сигумости на интернету, и информатичкој писмености. Важно је показати ученицима да одрасле особе разумеју и прате промене у информатичкој технологији, као и промене у начину комуницирања и интересовањима деце и младих. Важно је поставити јасна правила коришћења интернета и мобилног телефона у школској средини.
Укратко, сва се правила могу више-мање свести на ово: Немојте чинити другима оно што не бисте хтели да они вама чине. Избегавајте свађе и вређања ј допринесите конструктивној страни комуникације путем електронских медија (е-маила, форума, чата,
wеблога...).
2. Разумевање и разговор о модерним начинима комуницирања и опасностима електронског насиља
Важно је јасно дефинисати шта је то електронско насиље. Нагласити по чему се оно разликује од других облика насиља, које су његове специфичности, који су утицаји таквог насиља. Као и у ситуацијама вршњачког насиља, важно је осмислити и поставити јасна правила и доследно их се придржавати. Свакако је важно ставити нагласак на упознавање деце и њихових родитеља са одговорношћу коју свако од нас има када се користи модерном технологијом (мобилним, интернетом), у комуникацији с другима. Такође је потребно дефинисати последице за оне који крше правила или чине насиље.
Нужно је дати до знања ученицима и родитељима да школа може да осигура подршку, чак и ако се насиље догоди изван школе.
3. Успостављање нових и дорада постојећих правила и последица
Вредности и правила која постоје у школи за вршњачко насиље примените и на насиље електронским медијима. Препоручујемо спровођење едукације о сигурном коришћењу интернета која би укључивала правила понашања и стратегије учења на интернету, правила понашања с мобилним телефоном у школи и другде. Важно је да ова правила обухвате све ученике, и оне који не пишу увредљиве поруке нити их примају. За њих је важно да такве поруке не коментаришу нити прослеђују, јер би тако омогућавали насиље и учествовали у њему, већ да такво понашање пријаве и учитељима и родитељима. О правилима морају бити обавештени ученици, али и њихови родитељи. Препоручује се да се окаче правила у школи на јавном месту, како би била доступна и видљива свима у школи. Корисно је спровести истраживање о коришћењу интернета у вашој школи. Добијени подаци могу бити искоришћени у превенцији насиља. На тај начин школа шаље поруку ученицима да јој је важно што се с њима догађа, да је заинтересована за њихова искуства, шта може утицати на смањење злоупотребе школске опреме и интернета.
4. Омогућавање пријављивања електронског насиља
Сам чин прјјављивања насиља може бити тежак корак за особу која трпи насиље, као и за посматраче. Важно је осигурати и упознати ученике и њихове родитеље с различитим начинима пријављивања искуства електронског насиља у школи и међу ученицима. Важно је да радници школе и стручни сарадници и сами буду упознати с могућностима пријављивања и коме се обратити у ситуацијама електронског насиља и злостављања.
5. Евалуација утицаја превентивних активности
Свакако се препоручује водити евиденцију о искуствима ученика путем интернета. Редовне провере веома су важне да се утврди да ли су превентивне стратегије успешне и примерене ученичким потребама. Могуће је поделити материјале и пренети информаћје о предузетим мерама, постигнутим резултатима, али и актуелним изазовима и питањима с целом школском заједницом.
У случајевима насиља и злостављања важно је учинити следеће:
Како пружити помоћ детету које је доживело електронско насиље у школи?
Чим се открије особа која чини насиље, потребно је предузети кораке како би се променио њен став и понашање. Ако се ради о одраслој особи, случај треба пријавити полицији. Ако се ради о ученику, треба му, осим последица предвиђених за насиље у школи, пружити подршку и помоћ у промени понашања. Више информаћја о томе има Тим школе за заштиту деце од насиља.
Фактори о којима треба водити рачуна приликом одређивања адекватних последица на понашање: